Hvilken rolle inntar du i en ledergruppe?

management-courses-2.jpg

Jeg skrev i mitt tidligere innlegg om viktigheten av samspill i en ledergruppe. Dette samspillet er nok de fleste adm. dir. største utfordring innad i en organisasjon.

De aller fleste som er medlemmer av en ledergruppe, ser på seg selv som en representant for sin divisjon, eksempelvis salg, marked, logistikk, IT, HR etc.

Jeg har selv sittet som adm. dir. hvor samspillet i ledergruppen var dysfunksjonelt. De ulike divisjonslederne sloss for sin avdelings rett, og så ikke på helheten. Det at de fleste tror at de skal representere sin divisjon og profesjon bidrar til å skape utfordringer og mindre merverdi innad i ledergruppen. Det viktigste en ledergruppe kan gjøre er å ha klare definert hvilke roller når de samles som en ledergruppe. De øvrige medlemmene i en ledergruppe skal først og fremst spille adm.dir. bedre og dernest ledergruppen som helhet.

Harvard-professoren Richard Hackman, som har skrevet mye om leder gruppedynamikk. Jf. Hackman skal en effektive ledergrupper skape en merverdi for dem som mottar tjenestene gruppa leverer og merverdi for medlemmene av ledergruppa. Jeg vil derfor få lov til å trekke frem Årets Unge Leder 2016, Christian Granly (30) i Circle K Norge. Han ser på ledelsesfunksjonen som en støttefunksjon. Dette er en ung leder som har skjønt det og en verdig vinner av Årets Unge Ledere 2016!

Ledergruppen er en støtte funksjon som skal bidra til å skape merverdi for de som mottar tjenester fra ledergruppen. Med andre ord så er en ledergruppe mindre effektiv om ikke disse to nevnte kriteriene ikke er oppfylt. En ledergruppe skal bidra til en klar positiv forskjell for verdiskaping i organisasjonen og for individene i gruppa.

En ledergruppe skaper tre typer resultater.

Merverdi for de ledergruppen er til for

Hvem og hva er ledergruppen til for?

Hvordan er kvaliteten på de saksresultatene ledergruppen skaper?

Merverdi for ledergruppen

Samarbeidsevne: I hvilken grad samhandler medlemmene på en slik måte at deres evne til å samarbeide fremover øker?

I hvilken grad produserer ledergruppen en sterk nok teamfølelse, gruppepsykologis trygghet, hensiktsmessige normer i ledergruppen? Hvordan er kvaliteten på de saksresultatene ledergruppen skaper?

Merverdi for ledergruppens medlemmer

Individuell tilfredshet: Bidrar arbeidet i ledergruppen til at det enkelte medlem kjenner seg motivert, trives og utvikler seg?

Tenk over dette neste gang du går inn i ledermøtet, bidrar du til å skape merverdi og spille din leder og teamet i særdeleshet bedre? Eller er du en som bare sloss for dine synspunkter og glemmer de overordnede målsettinger og strategier?

Les gjerne også; https://glennhole.wordpress.com/2017/02/18/den-storste-utfordringen-som-toppleder-er-a-bygge-en-fungerende-ledergruppe/
 

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til Hvilken rolle inntar du i en ledergruppe?

  1. Rolf Tore sier:

    Hei Glenn!

    Dette er et utrolig bra innlegg, den største utfordringen er som du sier at alle tenker kun på sitt profitt område og bryr seg ikke om helheten.

  2. Mett Pettersen sier:

    Du bør komme og holde et innlegg i vår ledergruppe.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s