Den største utfordringen som toppleder er å bygge en fungerende ledergruppe

Som toppleder er en av de største utfordringene å bygge en fungerende ledergruppe. Her snakker jeg erfaringsmessig fra ulike caser jeg har vært inne i som strategisk rådgiver. Sist men ikke minst egenerfart erfaring gjennom nærmere ti år som adm. dir i tre ulike selskaper og bransjer. 

Erfaringsmessig er det utfordrende å få en ledergruppe til å fungere som et høyprestasjonsteam hvor teamet skal spille adm. dir god.

For ett halvt år siden hadde jeg en lengre samtale med en toppleder som hadde gått fra å være salg- og markedsdirektør til å bli administrerende direktør i samme organisasjon. Nå slet han med samspillet i sin ledergruppe. Noe som ikke er så rart, han går fra å være en sidestilt kollega til å skal lede den gruppen han før var mening medlem av.

I denne forbindelse brukte jeg Bang og Middelfarts rammeverk fra 2012 for å utvikle effektive ledergrupper:

Bakgrunnen for at jeg kom til å erindre denne casen var gårsdagens opplevelse på toget hvor en leder snakker i mobiltelefonen om hvor udugelig hans logistikksjef Kåre var. Skal ikke gå inn på selve denne hendelsen, men vil bare si at enhver toppleder bør holde seg for god å snakke i det offentlige rom om utfordringer de måtte ha innad i sin organisasjon.

Det er viktig at hvert enkelt medlem av en ledergruppe forstår sine forutsetninger om hvorfor de er i ledergruppen. Altfor ofte ser vi at medlemmene tror de er en del av ledergruppen fordi de skal forsvare sitt område, når dette skjer får vi en dysfunksjonell ledergruppe. En ledergruppe er som et helst annet produksjonsmiljø hvor det skal skapes merverdi. Dette betyr at summen av hvert enkelt medlem skal overgå summen av det som produseres samlet sett og som skaper en merverdi for selskapet.

Så hva er det en ledergruppe skal produsere? En ledergruppe skaper tre typer resultater.

  1. Merverdi for de ledergruppen er til for
    1. Hvem og hva er ledergruppen til for?
    2. Hvordan er kvaliteten på de saksresultatene ledergruppen skaper?
  2. Merverdi for ledergruppen
    1. Samarbeidsevne: I hvilken grad samhandler medlemmene på en slik måte at deres evne til å samarbeide fremover øker?
    2. I hvilken grad produserer ledergruppen en sterk nok teamfølelse, gruppepsykologisk trygghet,hensiktsmessige normer i ledergruppen? Hvordan er kvaliteten på de saksresultatene ledergruppen skaper?
  3. Merverdi for ledergruppens medlemmer
    1. Individuell tilfredshet: Bidrar arbeidet  i ledergruppen  til at det enkelte medlem kjenner seg  motivert, trives og utvikler seg?

Her kommer Bang og Middelfarts rammeverk til forståelse og nyttete:

skjermbilde-2017-02-18-06-51-02

Den største utfordringen til en ledergruppe er :

Hvordan skape en ledergruppe hvor det produseres viktige saksresultater, utvikles gode samarbeidsrelasjoner og hvor det føles meningsfylt og utviklende å være?

Det er fem kritiske forutsetninger  for å fungere som en 1. Klart formål med ledergruppen

  1. Vet medlemmene hva ledergruppen er til for, hva slags merverdi den skal skapes
  2. Oppgaver som bidrar til at ledergruppens formål realisere
    1. Viktige oppgaver?
    2. Relevante for alle?
    3. Balansen strategiske/ operative
    4. Balansen administrative/ kjernevirksomhet
    5. Balansen orienterings-/ diskusjons-/beslutningssaker
  3.  Adekvat kompetanse
    1. Faglig og mellommenneskelig
    2. Mix – passe lik og ulik
  4. Størrelsen på en ledergruppe
    1. Hva er optimal størrelse på en ledergruppe?
    2. Det kommer an på hva du vil bruke ledergruppen til
    3. Som diskusjons- og problemløsningsorgan – ikke mer enn 6-7 personer
    4. Størrelsen påvirker:
      1. antall gratispassasjerer
      2. kommunikasjonskvalitet
      3. teamfølelse og tillit
  5.  Incentivsystemer som stimulerer teamjobbing

Lønner det seg å hjelpe hverandre og tenke utover egen enhet?

Eller måles og belønnes man utelukkende for de resultater som skapes i egen enhet?

– Formelle belønningssystemer

– Forventninger og sanksjoner fra leder

– Indre motivasjon

 

skjermbilde-2017-02-18-07-14-03

Det er fire kritiske kommunikasjonsutfordringer i ledermøtet

  1. Klar bestilling :

Vet medlemmene hva de skal ”produsere” når en sak presenteres i ledermøtet? …eller er det ofte uklart hva oppdraget eller bestillingen er?

  1. Fokusert kommunikasjon

Holder medlemmene seg fokusert til saken og bestillingen når de tar ordet under ledermøtet? …eller er det mye avsporinger, egne kjepphester og andre ting man bruker tid på?

 Fire ulike diskusjonsforløp jf. Bang 2009

skjermbilde-2017-02-18-07-19-16

 

  1. Utnyttelse av mangfoldet – det snakkes hele tiden om mangfoldet, men når det kommer til ledergruppen kan det virke som om man ikke klarer å dra nytte av mangfoldet

Hvordan kan vi diskutere sakene på en måte som gjør at vi greier å utnytte ulikhetene mellom oss i ledergruppen?

 Dialog vs. Tøff debatt Seriemonologer Høflig meningsutveksling

skjermbilde-2017-02-18-07-25-08

 

  1. Kontinuerlig gruppelæring – Bang og Midelfart 2012

”Kontinuerlig gruppelæring skjer når ledergruppen oppdager feil og kloke grep den gjør, og i tillegg korrigerer feilene og utnytter de kloke grepene”

Skap  læringsarenaer

Oppfør deg  lærende

skjermbilde-2017-02-18-07-30-45

skjermbilde-2017-02-18-07-34-30

Hvilke to faktorer er det viktig at dere som team jobber med for å fungere mer effektivt som ledergruppe?

skjermbilde-2017-02-18-07-40-58

Analyse av egen ledergruppe

  1. I hvilken grad er ledergruppen – eller ønsker ledergruppen å bli – et team, i den forstand at dere har mål dere er kollektivt ansvarlige for, og som dere er avhengige av hverandre for å lykkes med?
  2. Hva fungerer særlig godt i ledergruppen deres? Identifiser inntil tre forutsetninger eller prosesser som virkelig er en styrke ved ledergruppen
  3. Hvilke områder vil vi prioritere å utvikle oss på for å bli en mer effektiv og velfungerende ledergruppe? Identifiser inntil tre konkrete forhold dere ønsker å forbedre i ledergruppens fungering.

 Struktur: 5 min. individuelle refleksjoner Resten av tiden brukes til å løse de tre oppgavene

Først – finn ut i hvilken grad ledergruppen er et team eller ikke

Hva er et team?

En gruppe med minst to personer  som har mål og oppgaver som medlemmene er kollektivt ansvarlige for og avhengige av hverandre for å oppnå ,  og som derfor må samarbeide og koordinere handlingene sine med hverandre.

Lykke til!

 

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s